ITjes en datjes

Dingen uit dagelijks IT werk

Windows Home server toegang zonder wachtwoord

Iemand dacht dat het een goed idee was om een HP Data Vault X510 als een backup apparaat te gebruiken voor een Windows 2003 SBS server. Nou, niet echt het ding wat ik zou kiezen maar aangezien het er al stond ging ik het toch maar gebruiken.

Eerste probleem was niet weten wat het Administrator wachtwoord was, en natuurlijk was er geen documentatie over wat dat ding deed. :-/
Tweede probleem was de vermiste recovery disc. Geen disc, geen optie om de server te herstellen en nieuw wachtwoord toe te wijzen. Tijd voor wat ouderwets hakwerk.
Als eerste de Hirens boot cd gebruikt om het administrator wachtwoord te verwijderen maar dat is niet voldoende aangezien Windows geen externe toegang verleent zonder een wachtwoord ingesteld te hebben. Ik trok de eerste schijf eruit, sloot deze aan op een andere Windows machine en gebruikte regedit om de SOFTWARE hive te laden uit (sysdrive):\windows\system32\config. Daar voegde ik de DWORD waarde IsRemoteAccessUser toe aan (hivenaam)\Microsoft\Windows\Windows Home Server\User Manager\Users\Administrator en wijzigde deze in 1. Op deze manier kon ik Externe Bureaublad gebruiken om een verbinding the maken met de Data Vault.
Om werkelijk in te kunnen loggen moest ik ook de SYSTEM hive laden en LimitBlankPasswordUse wijzigen in 0 onder (hivenaam)\ControlSet001\Control\Lsa en ControlSet003 (eventueel 002).

Na de schijf terug gestoken te hebben en de server gestart had kon ik inloggen en de boel recht zetten.

 

Written by mnystrom

2012/04/25 bij 21:56

Geplaatst in hardware, NL, server, storage

Tagged with , ,

