ITjes en datjes

Dingen uit dagelijks IT werk

Hyper-V – Proxmox

Even een halfslachtige vergelijking van de installatie van Windows server 2008 R2 op een Hyper-V server en een Proxmox host.

De Hyper-V 2012 R2 host draait op een HP ML110 G6, CPU X3430, 16GB RAM en RAID 1 van 500GB disks.
De Proxmox 3.4 host draait op een HP 8400 workstation, CPU Q8400, 8GB RAM en softraid 1 met LVM van 500GB disks

De installatie van server 2008 werd in eerste instantie gedaan met standaard instellingen, IDE disk van 64GB (dynamisch), 1GB RAM, standaard netwerkkaart (MS Hyper-V nic en Intel E1000).

De installatie van 2008 verliep op Proxmox een heel stuk sneller dan op Hyper-V. Zelfs het verschil van installatie met een ISO op een netwerkschijf of van lokale schijf mag dat niet maken.
Dit werd ook duidelijk bij de eerste ronde van Windows update. Tegen de tijd dat de Hyper-V guest de eerste van 90 updates  ging installeren was de Proxmox guest al met de zeventigste bezig.
Een snelle benchmarktest die ik van te voren draaide gaf 96MB/s schrijfsnelheid voor Hyper-V en 66MB/s voor Proxmox (na wijziging naar virtio 72MB/s).

Nu kan er pas na installatie van alle updates (service pack 1) pas de integration services van Hyper-V geïnstalleerd worden, dus is de vraag wat dat nog voor verschil kan maken.

Update:
Na gerommel met drivers en deserver over de rooie gekregen te hebben ben ik die op Proxmox opnieuw gaan installeren. Dit keer liep deze net zo traag met updates als de Hyper-V versie.
Ik had nog even een tweede CPU toegevoegd en wat meer RAM maar het ging niet sneller. Later had ik even wat meer tijd om te kijken en ik zag dat ik de extra cdrom met de driver iso nog actief had staan in de configuratie. Deze was niet meer nodig en ik haalde deze weg na de server weer uitgezet te hebben. Het starten liep vervolgens een stuk sneller. Ook de management onderdelen reageerden sneller.
De traagheid was dus veroorzaakt door een dubble cdrom met geladen iso.

Om te zien of dit ook op Hyper-V verschil maakte heb ik bij die server de cdrom compleet verwijderd, echter gaf dat geen verschil. Dit kan goed te maken hebben met de floppy drive die standaard wordt aangemaakt en alsnog vertraging geeft op het I/O gedeelte.

Written by mnystrom

2015/08/07 bij 16:25

