ITjes en datjes

Dingen uit dagelijks IT werk

Een verschil van dag en nacht

Het is nu de eerste zondag van het jaar, en de eerste dag voor het begin van een nieuwe en hopelijk permanente manier van leven.
Wat de laatste jaren hebben aangetoond is leven met vertraagde slaapfasesyndroom en diepgaande kennis van IT niet samengaan op termijn. Elke ochtend tegen de interne klok vechten en stress van onverwachte en lastige problemen (nee, de term uitdagingen wordt alleen gebruikt door degenen die het probleem niet op hoeven te lossen) oplossen bracht uiteindelijk mijn energieniveau tot onder nul en leverde concentratie en korte termijngeheugen problemen op.

Ik ben nooit een vroeg mens geweest (zelfs mijn geboorte was pas om elf uur ‘sochtends), en kan me weinig dagen herinneren dat ik vroeg opstond en wakker was. Van mijn schooltijd kan ik me nauwelijks iets herinneren, waarschijnlijk omdat ik niet echt wakker was in die tijd alhoewel ik toch hoge punten scoorde.
In de tijd dat ik in productie werkte moest ik doordeweeks om zeven uur beginnen, maar omdat het geen complex denkwerk maar zwaar physiek werk was (het was echt bodybuilding voor mij) kon ik het volhouden tot het weekend waarbij ik dan tot vroeg in de middag uitsliep.
De periode van werken als systeembeheerder daarna was goed te doen door de verdeling van werk en het feit dat ik pas om half tien begon en andere collegas om acht uur. Het was een normale zaak dat ik als laatste vertrok daar, maar dat was geen probleem voor mij. Het ging fout toen er besloten werd dat wij vanaf zeven uur ‘sochtend beschikbaar moesten zijn en iedereen in een soort van ploegendienst moest draaien. De weken dat ik vroeg begon waren niet plezierig, zeker niet na een paar dagen. Ik wisselde ook graag van dienst met een collega die ook veel liever vroeg begon en op tijd naar huis kon.

In al die tijd bleef één ding hetzelfde, ik ging pas laat slapen.
Al vroeg vond ik het fijn om laat te blijven lezen. Later kwam daar de creativiteit van Lego en tekenen erbij, en voordat ik professioneel in de IT begon, werken en experimenteren met de computer.
Mijn creativiteit kwam los in de avonduren en ik kon hele nachten doorgaan mits ik niet de volgende dag vroeg weg moest (en zelfs dan was ik nog wel eens zo wakker dat ik de nacht gewoon oversloeg).

Elke verschuiving van de klok naar zomertijd was een verschrikking, en elke keer naar wintertijd was even een verademing. De laatste verschuiving maakte echter de boel nog erger.
De laatste jaren merkte ik dat ik steeds minder sliep in de nacht, de laatste twee jaren was het vier tot vijf uur in de nacht, wat het gevolg had dat ik ongeveer het halve weekend sliep en de andere helft zwaar vermoeid was.
De paar weken vakantie die ik me kon veroorloven (het gevolg van instappen in een eigen bedrijf en ondanks recessie een flinke groei doormaken) begonnen met onregelmatige dagen totdat ik in mijn natuurlijk ritme kwam, wat net een beetje energie opleverde totdat ik weer aan het werk moest.Mijn doordeweekse ritme werd inslapen tussen één en twee uur ‘snachts, dan vier uur later wakker worden en pas een aantal uur daarna weer in slaap beginnen te vallen. Met geluk kon ik dan nog een uurtje meepakken voordat de wekker ging. De laatste maanden kreeg ik zelfs deze kans niet meer, de wekker ging precies op het moment dat mijn tweede slaap zou beginnen. Ik kon mezelf pas steeds later uit bed krijgen van vermoeidheid.
En in al deze tijd was het maar af en toe dat ik vroeg insliep, maar dat was dan ook meteen na het avondeten, en dan werd ik alsnog vier tot vijf uur later weer wakker.

Ik ben altijd geïnteresseerd in wetenschap, en begon rond te kijken naar informatie over slaapgewoontes en leerde dat men nog steeds maar heel weinig weet over slaap. Niet alleen het nut van het slapen, maar ook de manier waarop. Het is niet gegeven dat de gemiddelde zeven tot negen uur per dag in één keer gehaald moet worden. Dat is meer iets van de moderne tijd aangezien het in de middeleeuwen normaal was om twee periodes van slaap te hebben tijdens de nacht.
De verwachting in de moderne tijd is dat men vroeg opstaat en vroeg naar bed gaat, wat het merendeel van de mensen redelijk volhoudt, maar wat tegen de interne klok van veel mensen werkt. Het is al bewezen dat in de jeugdjaren de interne klok naar achteren verschuift tot deze later naar het volwassen ritme terugkeert. Ondanks dat wordt tot geëist van scholieren dat deze kennis vergaren op tijden dat het veel lastiger is om dat voor elkaar te krijgen.

De literatuur bevestigd ook de depressiviteit die ik heb gekregen als gevolg, de constante vermoeidheid vreet aan alle kanten totdat ik gewoon niet meer buiten werk iets aankon in het leven. De minste en geringste negativiteit slaat hard aan, rekeningen, defect aan mijn laptop, storing aan de auto, alles bleef liggen. De vrije dagen sinds kerst lieten me weer een klein beetje in mijn ritme komen en ik voelde ineens weer zin om aan krachttraining te doen, iets waar ik al lange tijd niet meer aan werkte.

Omdat doorgaan zoals voorheen gewoon geen optie meer is, en ik zeker niet van plan ben om afhankelijk te gaan worden van onnodige medicatie, heb ik ook besloten om er mee te stoppen. Vnaf dit jaar ga ik mijn leven zoveel mogelijk indelen naar mijn interne klok. Het operationele IT werk gaat naar de anderen die ik zelf op ga leiden zodat ik me zelf veel meer met consultancy en organisatie op projektbasis kan bezig houden in de middag- en avonduren. De rust die dit gaat geven zal me ook in staat brengen om meer te schrijven op het gebied van IT dingen, maar ook als schrijver van (korte) verhalen in science fiction, fantasy, horror, en andere ideeën die me regelmatig in het hoofd schieten (in het afgelopen jaar ongeveer honderd stukken geschreven onder pseudoniem, met een nog een hele lijst te gaan).

Zoals de slaapexpert Till Roenneberg tijdens een conference uitlegde; een wasmachine wordt niet in zijn cyclus onderbroken omdat men een schone was wil krijgen, waarom vind men het dan wel normaal om de slaapcyclus te onderbreken door een wekker?

Written by mnystrom

2016/01/03 bij 20:30

